.

Thalitha Bhugwandass

T Thalitha Bhugwandass is een gepassioneerde geschiedenisdocent op het Sint Gregorius College in Utrecht. Ze zet zich in voor bewustwording rondom het trans-Atlantische slavernijverleden en helpt zo de volgende generatie om hun plaats in de wereld te vinden. ‘In het onderwijs kan ik de kennis doorgeven die ik zelf als kind in de klas miste.’ 

Thuis en op school 

Als dochter van een Surinaamse vader en een Nederlandse moeder groeide Thalitha op met verhalen over haar familiegeschiedenis: aan de ene kant Hindoestaanse contractarbeiders en aan de andere kant tot slaaf gemaakte mensen uit Afrika. Op school werd er echter nauwelijks aandacht besteed aan deze geschiedenis. Ze vertelt: ‘Buiten het gezin om had niemand in mijn omgeving het over het slavernijverleden. Alsof die geschiedenis en gevoelens er dan ook niet mogen zijn.’  

Onderwijs als missie 

Thalitha's persoonlijke ervaringen motiveerde haar om in het onderwijs te gaan werken. Op het Sint Gregorius College in Utrecht geeft ze geschiedenisles. De school is gelegen aan de Asch van Wijckskade, genoemd naar Hendrick van Asch van Wijck, een plantagehouder en burgermeester uit de 18e eeuw. De locatie is een van de voorbeelden om het gesprek over het slavernijverleden aan te gaan. Thalitha: ‘Het slavernijverleden is een enorm belangrijk onderdeel van geschiedenis, maar in het curriculum komt het nauwelijks terug. Oude methodes zijn vanuit een bepaald perspectief geschreven. Het is tijd om die verhalen kritisch onder de loep te nemen en daar met elkaar het gesprek over aan te gaan.’ Bij een gebrek aan goed onderwijsmateriaal over het slavernijverleden zoekt ze zelf voorbeelden om in de klas te bespreken. ’Jongeren zien dagelijks de meest vreselijke dingen op social media, maar wanneer we het in de klas hebben over het slavernijverleden merk ik dat het ze op een andere manier raakt. Wat er is gebeurd is zo mensonterend, daar schrikken ze van. Maar dat is geen reden om het niet te bespreken. Het zou al moeten beginnen met kennis over het verleden op de basisschool, dan kun je steeds meer verdieping in het gesprek aanbrengen.’ 

‘Mijn taak is om de kennis die ik heb en waar ik elke dag over leer door te geven aan de volgende generatie. In het onderwijs kan ik de kennis doorgeven die ik zelf als kind in de klas miste. Ik moedig kinderen aan om hun wortels te onderzoeken en hun eigen verhaal te ontdekken, zodat ze sterker geworteld zijn.’ legt Thalitha uit.  

Vrijwilligerswerk 

De herdenking en viering van Keti Koti in Utrecht zijn als verlengstuk van Thalitha’s lessen. ‘Ik vind het mooi dat Keti Koti steeds een grotere rol krijgt in de provincie Utrecht. Vorig jaar zijn we bij de herdenking geweest met een aantal scholieren. Ze hielpen mee als vrijwilliger en leerden zo hoe dicht bij de geschiedenis eigenlijk is.’  

Keti Koti is Utrecht

Dit verhaal is onderdeel van de campagne Keti Koti = Utrecht door Comité 30 juni/1 juli Utrecht. Hiermee laten we verschillende betekenissen zien van wat Keti Koti is. Klik hier om naar de homepagina voor alle verhalen. Wat betekent Keti Koti voor jou? Deel je verhaal op social media met #Ketikotiisutrecht. 

Videografie: Anaïs Saebu

Fotografie: Fèmi Abboh

Formulier wordt verzonden

Moment geduld aub

Deze website plaatst functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.